مقاله پژوهشی( کیفی )
سید رسول حسینی؛ غلام مولا ابوبکری؛ فاطمه حکمتی نیک؛ هادی تقوی
چکیده
امروزه با گسترش اقتصاد آنلاین و اینترنتی، تعداد وبسایتها پلتفرمهای خرید آنلاین بهصورت چشمگیری افزایش داشته است و روزانه صدها هزار کاربر محصولات و خدمات موردنیاز خود را از طریق این پلتفرمها خریداری میکنند. هدف از این پژوهش ارائه مدل شایستگیهای مصرفکنندگان در خرید آنلاین با رویکرد تظریه داده بنیاد میباشد. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه با گسترش اقتصاد آنلاین و اینترنتی، تعداد وبسایتها پلتفرمهای خرید آنلاین بهصورت چشمگیری افزایش داشته است و روزانه صدها هزار کاربر محصولات و خدمات موردنیاز خود را از طریق این پلتفرمها خریداری میکنند. هدف از این پژوهش ارائه مدل شایستگیهای مصرفکنندگان در خرید آنلاین با رویکرد تظریه داده بنیاد میباشد. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نحـوه گـردآوری داده، از نوع مطالعات توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، خریداران باسابقه بالا در خرید آنلاین بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه بود. بـرای بررسی روایی بخش کیفی، از مدل روایی محتوایی و پایایی درون کدگذار و میان کدگـذار بهره گرفته شد. در بخش کیفی روش تحلیل دادهها، رویکرد تحلیل مضمون بود که با نرمافزار MAXQDA و بـا استفاده از روش کدگذاری تدوین شد. نتایج پژوهش ابتدا شایستگیهای مصرفکنندگان را در 6 مرحله فرآیند خرید آنلاین دستهبندی و مدلسازی کرد. سپس با تلفیق این شایستگیها، پنج شایستگی کلیدی مصرفکنندگان در خرید آنلاین که شامل، شناسایی محصول، خودکنترلی، قدرت انتخاب، حمایت از مصرفکننده و حمایت از تصمیمگیری بود، شناسایی شد. نتایج این پژوهش با تحلیل ترکیبی از شایستگیهای مختلف مصرفکنندگان در خرید آنلاین میتواند کمک مهمی هم به مصرفکنندگان جهت افزایش کیفیت خریدهای خود و هم به مدیران پلتفرمهای خرید آنلاین جهت بهبود خدمات و افزایش میزان فروش آنها کند.
مقاله پژوهشی (کمی)
سپیده عرب
چکیده
ظهور اینترنت، دستیابی آسان و ارتباط نسبتاً مقرون به صرفه ای را بین شرکت و مشتریانش ایجاد کرده است و فرصتی را برای استفاده از فناوری اطلاعات جهت پشتیبانی از خدمات مشتری فراهم نموده است .پذیرش و کاربرد خدمات متنوع پرداخت الکترونیکی و به کارگیری آن، از مباحث مهمی است که در استفاده از فناوری های جدید مورد توجه قرارداده است.. فنآوری بلاک ...
بیشتر
ظهور اینترنت، دستیابی آسان و ارتباط نسبتاً مقرون به صرفه ای را بین شرکت و مشتریانش ایجاد کرده است و فرصتی را برای استفاده از فناوری اطلاعات جهت پشتیبانی از خدمات مشتری فراهم نموده است .پذیرش و کاربرد خدمات متنوع پرداخت الکترونیکی و به کارگیری آن، از مباحث مهمی است که در استفاده از فناوری های جدید مورد توجه قرارداده است.. فنآوری بلاک چین به عنوان یک نوآوری امیدوار کننده ظهور کردهاست. هدف این تحقیق بررسی تأثیر کاربرد فناوری بلاک چین بر بازاریابی دیجیتال بوده است. جامعه آماری تحقیق را مدیران و فعالان بازاریابی آنلاین تشکیل داده است. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شده است. ابزارگردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه بوده است. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار smart.PLS مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد بلاک چین تأثیر مثبت و معناداری بر کلان داده دارد. دادههای بزرگ تأثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی دیجیتال دارد. بلاک چین تأثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی دیجیتال دارد.
مقاله پژوهشی (کمی)
پیمان اکبری؛ رضا رستمی؛ کورش رفیعی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، طراحی یک مدل ساختاری برای پیشبینیکنندههای فرصت طلبی کارکنان است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان (7493 نفر) شرکتهای کوچک و متوسط استان کردستان است. با استفاده از فرمول کوکران، 365 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، طراحی یک مدل ساختاری برای پیشبینیکنندههای فرصت طلبی کارکنان است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان (7493 نفر) شرکتهای کوچک و متوسط استان کردستان است. با استفاده از فرمول کوکران، 365 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استانداردی است که در این زمینه وجود دارند. روایی (همگرا و واگرا) و پایایی (بار عاملی، ضریب پایایی مرکب، ضریب آلفای کرونباخ) این پرسشنامهها نشان میدهد که ابزارهای اندازهگیری به خوبی روایی و پایایی برخوردار هستند. نتایج آزمون فرضیات با استفاده از نرمافزار AMOS نشان میدهد که تأثیر مستقیم اهداف شرکتی با عملکرد بالا بر فرصت طلبی کارکنان برابر با 0.39 است، تأثیر مستقیم اهداف شرکتی با عملکرد بالا بر فرصت طلبی سرپرست برابر با 0.36 است، تأثیر مستقیم فرصت طلبی سرپرست بر وظایف نامشروع برابر با 0.30 است و تأثیر مستقیم وظایف نامشروع بر فرصت طلبی کارکنان برابر با 0.51 است. همچنین، تأثیر میانجیگرهای فرصت طلبی برابر 11/0 و وظایف نامشروع برابر 15/0و تأثیر میانجیگری متوالی فرصت طلبی سرپرست و وظایف نامشروع برابر با 0.58 است. با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که اهداف شرکتی با عملکرد بالا، فرصت طلبی سرپرست و وظایف نامشروع را بهعنوان عوامل استرسزا ارزیابی میکند و کارکنان برای مقابله با این استرس، فرصت طلبی را از خود نشان میدهند. با استفاده از راهکارهای مدیریت مناسب، میتوان اثرات این عوامل را در سازمان کاهش داد و به سازمانی کوشا دست یافت.
مقاله پژوهشی (کمی)
علی پناهی؛ امین حبیبی راد؛ هادی مطیعی
چکیده
هدف این پؤوهش بررسی تاثیر قصد کارآفرینانه بر رفتار کارآفرینی دانشجویان با توجه به نقش تعدیلگر ترس از شکست و سواد اقتصادی است. پژوهش حاضر از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻟﺤﺎظ روﯾﮑﺮد، کمی و از ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت دانشگاههای شهید بهشتی، علامه طباطبایی، ...
بیشتر
هدف این پؤوهش بررسی تاثیر قصد کارآفرینانه بر رفتار کارآفرینی دانشجویان با توجه به نقش تعدیلگر ترس از شکست و سواد اقتصادی است. پژوهش حاضر از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻟﺤﺎظ روﯾﮑﺮد، کمی و از ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت دانشگاههای شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تهران و شاهد بودند که تعداد 310 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ پنج پرسشنامه استاندارد قصد کارآفرینی پرسشنامه لینان و چن (2009)، رفتار کارآفرینانه گیره و همکاران (2020)، استقلال، نوآوری و ریسکپذیری بولتون و لین (2011)، ترس از شکست کاچیوتی و همکاران (2020)، سواد اقتصادی سوراتنو و همکاران (2021) بوده است. همچنین ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ با استفاده از ﻣﺪلﺳﺎزی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﻧﺮماﻓﺰار SmartPLS انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای استقلال، نوآوری و ریسکپذیری دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینی دارند. همچنین قصد کارآفرینی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینانه دارد. متغیر ترس از شکست رابطه بین قصد و رفتار را تعدیل منفی و متغیر سواد اقتصادی تعدیل مثبتی بر این رابطه دارد. یافتههای پژوهش نقش مهم ویژگیهای شخصیتی بر قصد کارآفرینی و اهمیت تعدیلگرهای معرفی شده برای پر کردن شکاف بین قصد و رفتار کارآفرینانه را نشان میدهد.